Nytt pris instiftat

På Stockholms Konserthus delades för första gången priset Årets Mary Lou Meese Youthjazzfund jazzpedagogpris ut. Priset är instiftat av Brian Meese och är på 50 000 kronor. Det ska delas ut årligen och man har möjlighet att nominera pedagoger till priset. Första årets pristagare blev Bertil Fält från Sandviken.

Juryns motivering löd : ” Årets pristagare har under snart 20 år inspirerat och ledsagat unga musiker in i jazzmusiken.

Genom sitt ledarskap och sin musik har han i sin region skapat en tradition av jazzmusicerande som förutom att producera unga jazzstjärnor dessutom lagt grunden för kommande generationers jazzintresse. Han skriver och arrangerar i stort sett allt material för sina ungdomar och är ett föredöme för alla som håller på med jazzpedagogik.

Posted: 21 Mar 11

Posted by: JMI

Tags: JMI Jazz Program, Jazz, Awards, Sweden

Bertil Falt is the conductor of the Gävleborgs Youth Big Band (Musik Gavleborg - AMO) and has been the bands conductor since the band started i 1993.  He has been recently awarded with the Mary Lou Meese Jazz Educator Award for 2011. The prize recognises a jazz educator who made an outstanding contribution to secure the regeneration of the Swedish jazz in terms of both artists and audience. The award was presented at the Stockholm Concert Hall 18th of March , as part of the concert with the Yellowjackets and the Stockholm Jazz Orchestra as well as 50 000 Skr.  Not only seen as a thank you, but the prize is awarded to encourage others to follow in the winner's track.

The award is instituted by the Mary Lou Meese Youth Jazz Fund and named  "Best Mary Lou Meese Jazz Educator. "
Presenters were Brian Meese.Nominations have been made through IMPULSE under the Swedish Jazz Federation

Landstingets kulturpris 2011 har tilldelats musikern och pedagogen Bertil Fält, Sandviken

Bertil Fält har genom sin pedagogiska gärning fostrat nya generationer unga musiker under flera decennier. Bertil har i över 15 år varit musikalisk ledare för Gävleborgs Ungdoms Big Band, GUBB som tre gånger korats till Sveriges bästa ungdomsstorband. Genom sin hängivenhet, spelglädje och smittande entusiasm har Bertil mycket stor del i att GUBB blivit en sådan erkänd plantskola för länets unga jazzbegåvningar som bandet idag är. Med jazzen och bluesen som bas har Bertil ständigt letat efter och funnit nya musikaliska vägar att utforska, både i sitt eget spel och tillsammans med sina elever.

Landstinget Gävleborg vill med kulturpriset hedra Bertil Fält för hans betydelsefulla insatser som pedagog, inspiratör och ungdomsledare i musikens tjänst,